sunnuntai 13. kesäkuuta 2021

Viiden viikon treenit

10.-16.5.2021

Maanantai
Lepo

Tiistai
ip: 4 km

Keskiviikko
ip: 8 km

Torstai
ap: 5 km
ip: 8 km

Perjantai
ip: 12 km

Lauantai
ip: 3km + 6km 3.54/km + 3km

Sunnuntai
ip: 12 km

Viikko: 62 km

17.-23.5.2021

Maanantai
ip: 16 km

Tiistai
ip: 3km + 4x(90s,60s,30s) pal.90s + 2km

Keskiviikko
ap: 7 km
ip: 13 km

Torstai
ip: 11 km

Perjantai
ip: 7 km

Lauantai
ap: 3km + 5x6min. (3.29, 3.33, 3.30, 3.33, 3.31) pal.90s + 3km
ip: 10 km

Sunnuntai
ip: 20 km

Viikko: 114 km

24.-30.5.2021

Maanantai
ip: 15 km

Tiistai
3km + 5km 3.46/km + 10x200m (33-28s) pal.90s + 3km

Keskiviikko
ip: 20 km

Torstai
ip: 14 km

Perjantai
3km + 10x1000m (3.22-3.07) pal.90s + 2km

Lauantai
Lepo

Sunnuntai
ip: 28 km

Viikko: 109 km

31.5.-6.6.2021

Maanantai
ap: 9 km
ip: 10 km

Tiistai
ip: 3 km + 12km 3.40/km + 3 km

Keskiviikko
ip: 15 km

Torstai
ip: 10 km 3.56/km + 2 km + 5x100m

Perjantai
ap: 8 km
ip: 11 km

Lauantai
3km + 3x100m + 5x1000m (3.04, 3.03, 3.03, 3.01, 3.04) pal.2’ + 3km

Sunnuntai
ip: 24 km

Viikko: 120 km

7.-13.6.2021

Maanantai
ap: 9 km
ip: 12 km + 5x100m

Tiistai
ap: 10 km
ip: 3 km +  VL 4x(90,60,30s) + 3 km

Keskiviikko
ip: 20 km

Torstai
ap: 10 km
ip: 10 km 3.55/km + 8x100m + 1km

Perjantai
ap: 10 km
ip: 12 km

Lauantai
ap: 5 km + 5x6 min. (3.38, 3.36, 3.32, 3.33, 3.34) pal.90s + 2 km
ip: 2 km + 10x1000m (3.25-3.19) pal.1´+ 2 km

Sunnuntai
ap: 25 km

Viikko: 166 km

Viisi viikkoa on kulunut 50 km:n juoksusta. Ensimmäiset pari viikkoa tuli otettua selkeästi kevyemmin, koska kyllähän tuo juoksu tuntui kropassa. Ensimmäiset päivät kisan jälkeen olin totaalisen hakattu. Ruoka ei maistunut ja maha oli melko sekaisin puolitoista vuorokautta. Parin päivän jälkeen homma alkoi helpottua ja palautuminen lähti käyntiin. Lyhyet juoksukokeilut olivat kuitenkin melko kivuliaita, mutta mielestäni palautumisen kannalta tärkeitä. Kroppa oli pakotettava liikkeelle. 

Toisella viikolla juoksu alkoi normalisoitua ja vauhditkin alkoivat löytää tiensä normaalille tasolle. Kolmannella viikolla juoksu alkoi jo kulkea. Sain vedettyä muutaman napakamman treenin, jotka helpottivat entisestään juoksua. Neljännellä viikolla kiristin ruuvia vaikka määrällisesti viikko olikin maltillinen. Kovat harjoitukset sujuivat kuitenkin suunnitelmien mukaan, joten yllättävän nopeasti pystyin palaamaan harjoittelussa ns. normaaleihin vauhteihin. Kuukauden teemana olikin juosta hieman lyhyempiä harjoituksia, jotta juoksutuntuma palaisi mahdollisimman pian normaalille tasolle. Myös nopeutta vedettiin hieman normaalia enemmän ennen tulevaa maratonjaksoa.

Tämä viikko oli kesälomani ensimmäinen viikko, mikä tarkoitti mahdollisuuden juosta hieman enemmän. Juoksin tällä viikolla 166 km, joka taitaa olla tämän vuoden määrällisesti kovin viikko. Tänä vuonna "kesälomani" tulee jatkumaan normaalia pidempään, koska en palaa töihin ennen joulua. Jään elokuussa koti-isäksi, mikä mahdollistaa samalla harjoittelun tehostamisen. Olen hieman ajatellut, että nyt jos koskaan on aika satsata ja rikkoa se 2:30. Aikaa on joulukuulle ja mahdollisuuksia on kaksi. Ensimmäinen maraton on syyskuussa Berliinissä (varalla SM-maraton Jyväskylässä) ja toinen joulukuussa Valenciassa. 

Treenit tulevat jatkumaan samaan tyyliin seuraavat viikot. Määrää enemmän, unohtamatta nopeustreenejä. Vielä ei ole aika aloittaa maraharjoittelua, koska syyskuulle on vielä aikaa. Kunto tuntuu olevan kuitenkin nousussa ja toiveissa olisi juosta jokunen kisakin seuraavan kuukauden sisällä. Varsinkin ratakymppi kiinnostaisi ja/tai maantiekisat. Kilpaileminen riippuu kuitenkin siitepölyistä, jotka eivät vielä ole ainakaan hirveästi aiheuttaneet päänvaivaa. Toivottavasti kesä jatkuu samaan malliin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti