sunnuntai 13. elokuuta 2017

Kunto nousee

Maanantai
ap: 8 km
ip: 15 km

Tiistai
ap: 6 km
ip: 3 km + 3x4km (14.35, 14.16, 13.52) pal.2 + 2 km

Keskiviikko
ip: 24 km

Torstai
ap: 8 km
ip: 14 km + 6x100m

Perjantai
ap: 7 km
ip: 3 km + 6 km reipas 3.43/km + 8x200m 30-33s pal. 200m hölkkä + 2 km

Lauantai
ap: 10 km
ip: 14 km

Sunnuntai
ip: 35 km 4.05/km (22 km 4.18/km + 10 km 3.34/km + 3 km 4.19/km)

Yhteensä: 172 km

Työt alkoivat tällä viikolla, mutta treenit jatkuivat. Aamulenkit hieman aikaistuivat ja vähän lyhenivät, mutta viikon kokonaismäärä pyöri suunnilleen samoissa lukemissa, mitä se on viimeisen kuukauden aikana kovilla viikoilla ollut. On mukava huomata, että alan kestämään harjoittelua. Tämmöinen reilu 170km viikko ei enää tunnu sen kummoisemmalta kuin talven 140km viikot. Toki nyt on kesä, eikä minun tarvitse ajella montaa tuntia päivässä autolla töihin.

Viikko kokonaisuudessaan oli onnistunut, vaikka pieniä mustia hetkiä tuli koettua. Tiistaina juoksin perinteisen 3x4km, jossa vauhdit nousivat helposti ja hallitusti. Tässä harjoituksessa tunsin ensimmäistä kertaa tänä kesänä, että maratonaskel on löytynyt. Juoksu tuntui rennolta ja kontrolloidulta. Viimeisessä vedossa kiihdytin jo reilusti alle maratonvauhdin.

Jos tiistaina juoksu oli helppoa niin keskiviikkona raskasta. Puolipitkä 24 km oli täysin läpijuoksu, eikä hirveästi kiinnostanut kerätä kilometrejä. Nämä on vaan niitä harjoituksia, jotka on juostava läpi. Kuormaa oli jo kertynyt kroppaan aika paljon puolentoista viikon aikana, mutta kevyt läpsyttely auttoi asiaa. Perjantaina kävin juoksemassa reipasta 6 km 3.45-3.40/km, jonka päälle juoksin pitkästä aikaa 200m vetoja. Kun kymmenen vuotta sitten juoksin 800 metriä päämatkana, tykkäsin tästä harjoituksesta. En pidä enää. Aivan hirveää kyntämistä ja kellokin kertoi, että ei oikein lähde enää samalla tavalla kuin ennen. Hyvää tuo varmasti teki, mutta ei se ollut herkkua näiden maratonharjoitusten seassa. 

Lauantain palauttelin parilla kevyellä lenkillä ja juoksu alkoi aueta. Selkeästi 200m vedot aukoivat jalkoja, koska juoksu tuntui yllättävän irtonaiselta. Sunnuntaina oli viikon tärkein harjoitus eli 35 km kiihtyvä. Juoksin lenkin tutulla reitillä Oikaraisen reitillä, joka on erittäin tasainen lenkki. Ekan 22 km juoksin 4.18/km vauhdilla, jonka jälkeen tein ensimmäisen noston maratonvauhtiin. Seuraavat kahdeksan kilometriä juoksin noin 3.38-3.34/km. Vauhti tuntui sopivalta ja hapenotto toimi hyvin. 30 km täyttyessä nostin vielä hieman vauhtia ja viimeiseen 2 km kului aikaa 6.55. Viimeisen kolme kilometriä hölkkäsin verkkaa. Matkan aikana ei ollut minkäänlaisia ongelmia, energiat riittivät hyvin. Join lenkin aikana 0,7l urheilujuomaa, geeleihin en koskenut. Ensi viikolla palauttelua ja sitten viimeisten kovien viikkojen kimppuun!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti